DirectX ve OpenGL arasındaki farklar

DirectX ve OpenGL arasındaki farklar

Günümüzün en çok kullanılan grafik teknolojilerinden birisi olan DirectX ve OpenGL arasındaki farklar bilinmesi gerekiyor.

En çok kullanılan iki farklı grafik teknolojisi her ne kadar DirectX ve OpenGL olsa da bunun yanı sıra Vulkan teknolojisi de son zamanlarda ön plana çıkan bir teknoloji olmakta. Oyuncuların bilmesi gereken ve günümüzde en çok kullanılan iki büyük grafik teknolojisi olan DirectX ve OpenGL ile ilgili bilinmesi gereken pek çok şey var. Aslına bakarsak bu iki büyük teknolojiden birisi olan DirectX yalnızca grafik değil aynı zamanda ses için de tercih ediliyor.

DirectX hakkında bilgi

DirectX, Microsoft’un geliştirdiği çoklu ortam yazılımı arayüzü olarak karşımıza çıkıyor. Yani API olarak adlandırılabilir. Hem grafik hem ses hem de diğer işlevler için kullanılan DirectX’in birden fazla bileşeni bulunuyor. Bunlardan birisi olann Direct3D ekrana 2 boyutlu ve 3 boyutlu grafik çizdirmeye yarıyor. Bu bileşenin en büyük rakibi OpenGL olmakta. DirectSound ise 2 ve 3 boyutlu ses teknolojileri için bulunuyor. DirectInput klavye, fare ve oyun kumandası gibi donanımların giriş ve çıkışlarını kontrol etmeyi sağlar. DirectPlay, bağlantı ve mesajlaşma gibi işlemler için kullanılır.

DirectX ve OpenGL arasındaki farklar konusuna geçmeden önce DirectX sürümünden biraz daha söz etmeliyiz. Windows 95 ile birlikte ortaya çıkan DirectX sürümü, DirectX 1 sürümü sürümü ile 1995 yılında karşımıza çıktı. Video oyunu geliştirmek için Microsoft tarafından yazılmış olan bu kütüphane, döneminde 3dfx gibi güçlü rakiplerin karşısında bekleyen ilgiyi toplayamadı. DirectX 2 1996 yılında ek özelliklere sahip olan bir sürüm iken DirectX 3 versiyonu da aynı dönemde 3D ses teknolojisi ve çoklu oyun desteği sunmaya başlayan bir kütüphane oldu. 1999 yılında piyasaya sunulan DirectX 7, daha çok optimizasyona ağırlık vererek oyuncuların performansına odaklanan bir sürüm olarak karşımıza çıktı.

2000 yılında piyasaya sürülen DirectX 8 vertex, pixel shader ve görüntü işleme teknolojisine ağırlık verirken 2002 yılında piyasaya sunulan DirectX 9 ile birlikte Microsoft altın çağını yaşamaya başlar. Bu sürüm 32 ve 64 bit desteğine kavuşurken gölgelendirme gibi özellikler daha da geliştirilir. DirectX 10 günümüzde halen desteği bulunan ve ekran kartı uyumsuzluklarının en aza indirildiği bir sürüm olurken DirectX 10.1 sürümünde de optimizasyon ve uyumluluk konusunda çalışmalar yapılır. DirectX 11 ve DirectX 12 ise günümüzün en çok kullanılan iki farklı DirectX sürümü olmakta.

OpenGL hakkında bilgi

DirectX ve OpenGL arasındaki farklar konusuna geçmeden önce OpenGL hakkında da detaylı bir bilgi almak gerekiyor. 1992 yılında piyasaya sürülen OpenGL, günümüzde 4.6 sürümü ile hizmet sunuyor. 700’ün üzerinde fonksiyona sahip olan OpenGL, web desteğine sahip WebGL sürümünü de bünyesinde barındırıyor. Bazı oyun konsollarında da desteği bulunan bu teknoloji DirectX dışında en çok kullanılan bir grafik teknolojisi olarak karşımıza çıkıyor.

DirectX ve OpenGL arasındaki farklar

DirectX ve OpenGL arasındaki en önemli farklardan birisi OpenGL kütüphanesinin bağımsız olması. DirectX Microsoft’a bağlı bir kütüphane olurken OpenGL bağımsız bir şekilde her platformda çalışabilen bir sisteme sahip. Örneğin DirectX genel olarak Windows üzerinde çalışan bir oyun sağlarken OpenGL hem masaüstü hem de Android tabanlı oyun geliştirmeye imkan tanıyor.

Pencere yöneticisinden bağımsız olan OpenGL, taşınabilirlik konusunda da DirectX teknolojisine göre daha önde yer alıyor. Ayrıca OpenGL birçok programlama dilinde rahatlıkla kullanılabilir bir yapıda.

Yorumlar (0)

wave
Henüz yorum yazılmamış.

Yorum Yaz

wave
Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekli. Üye girişi yapmak için tıklayın.
-->

Kapatmak için ESC tuşuna basın